Wednesday 24 June 2015

Serba salah dan salah sangka

Ada banyak dilema orang yang berniaga MLM ni.

Misalnya, kita tahu kawan kita masih belum ada zuriat walaupun dan lama kahwin. Kita ada produk untuk meningkatkan kesuburan. Kita ikhlas nak tolong. Kita nak cakap "Cubalah produk ni, mana tahu ada rezeki pulak"... tapi bimbang-bimbang kecil hati pula... takut-takut terasa hati pula. Serba salah.

Misal yang lain pula, kita tahu kawan kita ada sakit lutut, kita tahu ada yang sakit asthma, kita tahu ada yang sembelit. Kita pun ceritalah dengan panjang lebar tentang produk-produk yang boleh membantu masalah mereka. Kawan-kawan kita buat tak tahu je. Pandang kita macam kita ni nak tipu duit diorang. Macam nak mintak sedekah pula. Salah sangka.

Heh.

Serba salah dan salah sangka ni memang asam garam dalam MLM. Sabar je lah. Kalau diorang nak terus menderita dengan penyakit-penyakit diorang, kita nak kata apa lagi...kan ? Kalau diorang nak terus mendabik dada dengan ego mereka, kita nak buat apa lagi ...kan ?

p/s :
"Lantak le, yang gemuk kamu, bukan aku !" kata sifu saya (dalam hati) bila jumpa pelanggan banyak songeh nak beli slimming set. Hahaha !

"Biorkan dema, saja suka duduk spital !" kata mak sifu saya pula. Hahahaha !

No comments:

Post a Comment