Friday 7 August 2015

Antibiotik semulajadi

Ramai yang mengetahui khasiat bawang putih. Selain daripada menyedapkan makanan, bawang putih juga banyak digunakan dalam petua orang dulu-dulu untuk memanaskan badan dan membuang angin terutamanya untuk ibu-ibu yang baru lepas bersalin. Masyarakat Korea mengamalkan makan bawang putih mentah untuk kecantikan manakala Mat Saleh pula guna bawang putih untuk halau hantu hehehe...

Saya dah lama cuba elakkan untuk ambil antibiotik secara berlebihan. Sekarang ni, kita mudah sangat untuk mendapat antibiotik daripada klinik-klinik dan hospital. Kadang-kadang demam biasa pun diberikan makan antibiotik.Tahukah anda, pengambilan antibiotik yang berlebihan dan tidak sepatutnya akan menyebabkan masalah pengumpulan toksin dalam hati dan timbulnya rintangan bakteria terhadap antibiotik tersebut ?

Menurut Dr. Mohd. Izham Mohd. Ibrahim  dari Pusat Racun Negara, USM pakar perubatan kini menjadi gusar kerana zaman keemasan antibiotik hampir musnah akibat rintangan bakteria terhadap ubat antibiotik.
Fenomena ini berlaku apabila bakteria menjadi rintang atau tidak sensitif terhadap antibiotik tertentu. Apabila ini berlaku maka ubat tersebut tidak lagi berkesan terhadap penyakit atau kelompok penyakit tertentu yang berlaku dalam sesuatu kawasan. 

Sekarang ni, bila badan rasa macam nak demam je, cepat-cepat saya makan Garlic Complex dan Vitamin C Shaklee. So far, alhamdullilah demam beransur-ansur hilang macam tu je, tapi kalau demam anda berlarutan cepat-cepat jumpa doktor ye.

Selain daripada sebagai antiboitik semulajadi, Garlic Complex Shaklee juga membantu menangani masalah alergi seperti hidung sensitif, sinus dan asthma. Ia juga membantu sistem penghadaman, menstabilkan tekanan darah tinggi dan meransang hati untuk mengawal gula dalam darah. Ia juga dapat menurunkan paras kolesterol, LDL, meningkatkan HDL dan melindungi jantung. Jerawat juga dapat dikurangkan dengan pengambilan yang berterusan.

Banyak kebaikan bawang putih ni. Kalau lalu, kunyahlah bawang putih mentah 2-3 biji sehari (lepas tu jangan lupa gosok gigi), tapi kalau tak sanggup, makanlah Garlic Complex Shaklee 2 biji selepas makan setiap hari :)




WhatsApp saya :

IRA
SID 1191211
016-5392550



No comments:

Post a Comment