Tuesday 18 August 2015

Resdung yang meresahkan

aaa...aaa...aaachooomm

Resdung, sinusitis, alergi... rata-rata mempunyai tanda-tanda yang hampir sama. Bersin dengan kerap terutamanya waktu pagi, berdengkur, batuk, selesema, gatal hidung, cepat letih dan muka terasa sakit juga kerap pening di waktu pagi. Saya memang faham sangat dengan masalah ini. Dulu, boleh dikatakan setiap pagi bersin, hingus meleleh, sakit atas tulang pipi dan sekitar mata... seksa woi.

Puncanya bermula daripada radang pada membran dimana rongga dalam tulang muka dipenuhi dengan mukosa. Ini menyebabkan bakteria dan kulat mudah membiak dan menghasilkan nanah. Isk... macam ngeri je bunyinya. Selain daripada itu, ia juga disebabkan tindak balas terhadap sesetengah jenis makanan yang mendatangkan alahan seperti makanan laut ataupun terhadap habuk, debu, hama, ataupun bulu.

Saya pernah cuba cara orang kampung merawat resdung dengan mengasapkan telinga dan muka dengan corong yang dibuat dari apa pun saya tak tahu. Tobat tak nak buat dah. Pedih, sesak nafas, macam bernafas dalam kawasan pembakaran sampah sambil fogging nyamuk aedes rasanya. Sekali tu je la  saya terjebak dalam aktiviti asap mengasap ni.

Sekarang saya dah ada cara mudah. Telan pil vitamin je. Senang dan selamat. Untuk set resdung, terdiri daripada Alfalfa, B Complex dan Vitamin C. Alfalfa digunakan untuk mengurangkan radang kerana ramuannya yang kaya klorofil. B Complex pula berperanan untuk memelihara selaput lendir agar kekal sihat. Manakala Vitamin C pula sebagai antioksida dan menguatkan antibodi dan daya tahan seseorang terhadap penyakit. ia juga mempercepatkan proses penyembuhan tisu dan memelihara proses metabolisme dalam tubuh untuk berfungsi dengan baik.

Nak cakap , takut orang tak percaya... tapi terus terang saya cakap yang saya dah tak bersin-bersin lagi di waktu pagi. Bukan kepalang seronoknya. Kalau tak percaya, beli dulu set resdung ni dari saya lepas tu baru cakap nak percaya ke tak. Heh.


WhatsApp saya.

IRA (SID 1191211)
016-5392550
COD sekitar Ipoh, POS seluruh Malaysia

No comments:

Post a Comment