Monday 17 August 2015

Bukan sekadar pemecah lemak biasa

Saya memang pengguna tegar Lecithin. Kalau lepas makan tak makan lecithin, rasa macam bersalah sangat. Tujuan utama ambil lecithin mestilah sebab nak kurus. Lecithin bertindak sebagai pelarut dan pemecah kolesterol, triglycerides dan lemak-lemak yang lain. Oleh yang demikian, sekiranya kita mengambil lecithin selepas makan, segala lemak-lemak dari makanan tersebut tidak sepenuhnya diserap ke dalam badan, sebaliknya dipecahkan dan dihantar ke pusat pelupusan :)

Tapi, selain daripada memecahkan lemak, lecithin juga mempunyai pelbagai kegunaan lain yang tidak kurang pentingnya. Antaranya adalah :

- Berperanan dalam penyerapan zat-zat penting dari saluran darah ke dalam sel-sel badan
- Mengurangkan atau mencegah penyakit berkaitan hati
- Membantu sistem imunisasi dan memberikan perlindungan dari serangan virus, kuman dan bakteria. Ia juga melindungi sel dari teroksida
- Mengurangkan atau mencegah nyanyuk. Lecithin juga dikenali sebagai makanan untuk otak dan saraf
- Ia sebagai sumber hormon neurotransmitter yang menggalakkan proses tidur dan mengelakkan insomnia
- Mencairkan mukus dan mencegah iritasi dalam paru-paru. Justeru ia amat berguna kepada pesakit yang ada alergi, asthma dan bronkitis
- Sebagai pelincir sendi-sendi dan membantu penjagaan tisu buah pinggang dan sistem penghadaman
- Untuk rambut yang sihat, kulit yang lembut dan mencegah eczema
- Mengurangkan atau mencegah PMS

Rupa-rupanya, sebotol Lecithin dengan harga retail RM52.50 (nak dapat harga lagi murah pun boleh)sahaja ini, banyak kegunaannya. Niat nak kurus, dapat rambut cantik. Tujuan nak melincirkan sendi, dapat mencegah asthma. Best kan? Kalau nak rasai sendiri khasiatnya, hubungi saya.



IRA
SID 1191211
016-5392550

No comments:

Post a Comment