Tuesday 11 August 2015

Bintik putih di kuku, siapa yang rindu?


Orang tua-tua kata, kalau ada bintik putih di kuku tu tandanya ada orang rindu dan sayang kat kita. Heh. Sebenarnya, tak payahlah perasan... antara penyebabnya adalah berlakunya kecederaan/trauma ringan di kuku sewaktu kuku tumbuh. Ia tidak merbahaya jika terdapat 1 atau 2 bintik sahaja tetapi perlu diambil serius jika terdapat banyak bintik-bintik putih yang muncul di kuku. Ini mungkin petanda kekurangan zinc. 

Kekurangan zinc yang teruk boleh menyebabkan depresi, lemah daya ingatan, mudah sakit, luka lambat baik, pembengkakan prostat, stretch marks, rambut gugur, rabun pada waktu malam dan anemia.

Zinc sangat diperlukan oleh badan untuk membuat hormon TRH atau hormon yang berperanan memberi isyarat pada tiroid untuk membuat hormon tiroid, untuk membina tulang, dan untuk mencegah penyakit.

Antara makanan yang tinggi zinc adalah daging merah, telur, kekacang atau biji-bijian, bawang putih, cendawan, makanan laut, bayam dan dark chocolate.

Zinc Complex Shaklee digunakan untuk meningkatkan sistem imun dan daya tahan penyakit. Ia juga membantu untuk mengeluarkan insulin dan mengekalkan fungsi insulin. Zinc juga berperanan untuk memelihara kesihatan kelenjar prostat dan mengurangkan pembengkakan prostat,meninggikan keupayaan seks lelaki, dan meningkatkan jumlah sperma . Selain daripada itu, ia membantu ovulasi wanita sewaktu subur, memulihkan kelesuan kronik, mengurangkan keguguran rambut dan memainkan peranan dalam pemulihan luka yang cepat.

Oleh yang demikian, wanita mengandung, wanita yang baru melahirkan dan wanita yang menyusukan sangat-sangat memerlukan zinc complex ini. Ia juga sngat penting kepada yang gemar minum alkohol, vegetarian, rambut gugur dan lelaki yang mempunyai masalah kesuburan.

Zinc Complex ini perlu diambil sewaktu perut kosong. Kalau nak ikut cara saya, saya ambil zinc sebaik sahaja bangun dari tidur. Minum dengan air yang banyak. Lepas selesai mandi, mengemas atau apa sahaja urusan anda di waktu pagi, barulah ambil sarapan. Saya ambil zinc ni untuk rambut gugur... risau botak woo. Heh. Alhamdulillah, pengambilan zinc dan shampoo Prosante Shaklee banyak mengurangkan rambut yang gugur.


p/s : Zinc Complex Shaklee ini merupakan supplement paling murah dalam produk Shaklee. Sebotol boleh tahan 4 bulan !

IRA
SID 1191211
016-5392550

No comments:

Post a Comment