Thursday 30 July 2015

Badan yang sihat bermula dari hati yang sihat

Ramai orang tak kisah pasal kesihatan hati. Bila ada tanda-tanda yang menunjukkan hati kita bermasalah, selalunya bila keadaan dah agak kronik. Sebenarnya ada tanda-tanda kecil yang kita terlepas pandang dan anggap ianya tidak serius.

Antaranya adalah muncul tanda-tanda penuaan yang tidak sepatutnya, pertambahan berat badan dan susah nak turunkan berat walaupun berdiet dan kira kalori, kembung perut, sakit atau tak selesa dibahagian atas perut (bawah tulang rusuk),mata menjadi kekuningan, lemak yang banyak di kawasan perut, bau mulut yang busuk, pedih ulu hati, tompok-tompok hitam seperti jeragat di kulit, badan selalu panas dan gatal-gatal kulit ataupun kulit merah bertompok-tompok dan acne.

Terdapat beberapa amalan yang boleh meningkatkan kesihatan hati kita. Antaranya dengan makan banyak kobis, brokoli, brussels, asparagus dan sayur-sayur hijau. Buah-buahan sitrus seperti oren dan lemon juga boleh membantu. Selain daripada itu, makanan yang tinggi kandungan sulfur seperti bawang putih, bawang merah dan telur juga boleh diamalkan. Elakkan makanan tinggi lemak, gula (terutamanya gula tiruan), karbohidrat putih seperti nasi putih dan makanan yang diperbuat dari tepung. Dan akhir sekali minum banyak air.

Shaklee pandai jaga hati dengan adanya DTX Complex. Heh. DTX ni kaya dengan bahan antioksida, nyah toksin, membantu proses penghadaman dengan merangsang pengaliran hempedu, mencegah dan merawat batu karang, melawan anemia, merendahkan paras gula dalam darah, anti-radang, membina imun, mengurangkan masalah sinusitis dan bronchitis dan merawat keletihan yang kronik.

DTX Complex boleh menjaga kesihatan hati kita, tapi kalau busuk hati dan selalu sakit hati kat orang lain memang susah nak ubat. Banyak-banyaklah berselawat dan bersedekah... :)

IRA
SID 1191211
016-5392550

No comments:

Post a Comment