Saturday 25 July 2015

Shaklee mahal ? Habis tu, orang kaya dan retis je lah boleh makan Shaklee?!!

Heh. Tajuk kasi bakar emosi sikit.

Hari ni ada lagi kawan yang tanya rahsia saya dah kurus (masih gemuk, tapi kurus dari sebelum-sebelum ni :) Bila saya cakap saya makan Shaklee, mesti (hampir 80%) diorang cakap, "Ooo... Shaklee...mahallll" . Heh. Sebenarnya, saya pun beranggapan sedemikian sebelum saya benar-benar mengenali Shaklee.

Apa definisi mahal? Di manakah penanda aras sesuatu barang tu mahal ? RM50 mahal? RM100 mahal? Atau RM500 baru mahal? Saya rasa produk murah tapi tak berkesan baru dikategorikan sebagai mahal, sebab kita beli banyak macam mana sekalipun, ia tetap tak berkesan. Produk murah tapi bahaya laaaagi mahal, sebab lepas makan produk tu, kita kena bayar bill hospital yang tinggi pulak. Bagi saya, apa salahnya berbelanja lebih sikit jika kita tahu produk itu berkesan dan selamat. Kan? Tapi betul ke Shaklee mahal ? Meh kita buat kira-kira sikit...

Kita ambil contoh supplement Shaklee yang paling murah, Zinc Complex. Harga retailnya RM33.75 untuk 120 tablets. Kita perlu makan sebiji je sehari. So, sebotol Zinc Complex ni boleh tahan selama 4 bulan. Sebulan, harga retail Zinc ni RM8.45 jerrrr...tak sampai RM10 pun. Murah ke murah?

Agen detox paling popular dikalangan pelanggan saya... Herb-Lax. Harga retail RM52.50 untuk 120 tablets. Perlu makan 4 biji sekali makan, tapi seminggu 2 kali sahaja. Sebotol boleh tahan sehingga 4 bulan. So, sebulan harga retail untuk Herb-Lax hanyalah lebih kurang RM13.10 sahaja. Korang top up telefon pun lebih kannn...

Vitamin kegemaran saya pulak, Sustained Release Vitamin C Plus. Harga retailnya RM92.50 untuk 180 tablets. Yang ni kena makan sebiji je sehari. So, sebotol tahan 6 bulan. Setengah tahun tuuu... Sebulan, harga retailnya hanya RM15.40 sahaja. Mahal jugak ke?

Okay, saya ambil contoh supplement Shaklee yang paling mahal. Nanti orang cakap saya ambil contoh yang murah-murah je. Vivix harga retailnya RM475. Uish mahal ye... tapi sebotol tahan 2 bulan ye. Makan sesudu kecil je sehari. Kesannya seawal beberapa hari penggunaan. Kalau dibandingkan dengan jus kesihatan yang terkenal tu harga sebotol RM129 diorang claim tahan sebulan (mak saya kata tak sampai sebulan pun kalau ikut sukatan sebenarnya, lebih kurang 2 minggu lebih je). So, mana lagi murah ye? (Siapa yang dah makan Vivix ni, memang tak nak tukar dah, macam mak saya :)

Harga yang saya kira ni harga retail ye kawan-kawan. Harga ahli jaaaauuuhhh lebih murah. Tu tak masuk harga promotion lagi (setiap bulan, ada beberapa produk yang dipilih untuk dapat harga promotion). Kalau kawan-kawan nak dapat harga jaaaauuuuhhhh lebih murah, WhatsApp saya, kita bincang :)

IRA
SID 1191211
016-5392550

2 comments:

  1. masuk spital lagi mahal...kalau masuk spital, takde insurans, bapakkkkk mahal....

    ReplyDelete
  2. kadang2 saja je bagi alasan mahal, benonya takmau beli. biasalah, org kalau dah sakit baru nak cari ubat, masa sihat tak ingat

    ReplyDelete